Sunday, October 4, 2009

Sketsa 1

Berikut ialah petikan sketsa kehidupan ditulis dalam bahasa/kosa-kata tempatan Baling


Mak Lang Tipah menjengok keluar dari tingkap dapurnya.



Jah, oh Jah, mu ada napak ko adek mu dak?”, ujar Mak Lang Tipah kepada anaknya yang sedang menampi padi di atas jemoran.  “Tak thu dey mak o”, jawab Mek Jah, “ tadi Mek napak dema dok ming getah di bawah pokok moktan”.

Mak Lang Tipah melirikkan pandangannya ke arah pokok moktan di tepi pagar. Dua beradik Din dan Dolah tak kelihatan.  Yang ada hanya timba kosong di bawah pokok moktan. “Ish, ish ko budak ni la, tadi Mak suruh dema gi mek A di telaga.  Gi ke mana pulak dah. Nak maghu dah dema ni !", Mak Lang Tipah dah mula naik angin. Darahnya hampir menggelegak seperti menggelegaknya nasi yang sedang di tanak di atas tungku. Telinganya berasap seperti asap yang berkepul-kepul keluar dari  bara kayu api yang baru disuraikannya.

Memang Din dan Dolah jenis culas, cukup payah nak suruh apa pun. Kemarin pun lagu tu jugak, bila  kakaknya suruh gi ke kedai beli garam, dema tak moh gi, last-last Mek Jah lah yang terpaksa jugak deh kaki kerabat bukit ke kedai Pak Ngah Ya.

“Tak pa la Jah O, mung la gi mek A. Mak tengah masak nasik ni, A setitik pun tak dak, cedang nak buat kuah singgang sikit”, ujar  Mak Lang Tipah kepada anak  daranya. Mek Jah baru tamat Darjah 6, namun dia telah menunjukkan sikap yang sangat bertanggungjawab dalam keluarga  empat beranak tersebut. Sejak Pak Lang Di meninggal dunia akibat sakit lelah tahun lepas, dialah yang  menjadi penyokong kuat ibu-nya yang berstatus ibu tunggal tersebut.

Mek Jah meletakkan penampinya di jukey jemoran dan menghalau beberapa ekor ayam yang mencuba mencuri padi di dalam bakulnya….

1 comment: